Antropologie/ Filosofie

Mijn casus gaat over ouders die niet weten hoe ze om moeten gaan met de opvoeding van hun 10 jarige dochter in het digitale tijdperk. Hierover heb ik dan ook gesprekken gevoerd met de ouders. Hieruit kwam naar voren dat de ouders het niet goed vonden dat hun dochter op vroege leeftijd al bloot gesteld werd aan digitale media. Hierbij hebben ze regels gesteld en kunnen voorkomen dat hun dochter sociale media zoals bijvoorbeeld facebook of whatsapp gebruikt heeft.

Wat ik hier uit heb kunnen opmaken is:

Ethiek: de ouders vinden het dan ook niet ethisch verantwoord dat een kind op vroege leeftijd bloot gesteld word aan sociale media. zij zijn dan ook van mening dat dit de ontwikkeling van het kind niet ten goede komt. Zij geloven dan ook dat hun dochter eerst een aantal sociale vaardigheden moet leren voordat zij blootgesteld kan worden aan sociale media. de ouders bekijken dit dan ook vanuit universalisme: als iedereen dit zo deed worden mensen weer socialer. 

 

sociaal netwerk, omgevingsfactoren en cultuur:

Binnen het sociale netwerk van het kind hebben veel vrienden, vriendinnen en klasgenoten al een telefoon,computer, spelcomputer en meer vrijheid hierop. Dit is dan ook in de hedendaagse Nederlandse  cultuur ook bijna niet meer weg te denken. veel mensen hebben een telefoon, computer enz. Dat deze kinderen en bekenden allemaal een telefoon, computer enz. hebben en meer vrijheid hierop hebben heeft dit ook invloed op het kind. Dit kan dan ook als omgevingsfactor gezien worden. Het kind begint dit dan ook door te krijgen en gaat vergelijkingen maken tussen wat zij mag en wat anderen mogen. hierdoor gaat ze ook meer vragen stellen en onderhandelen met haar ouders.

 

waarden en normen:

De ouders wijken dan ook af van wat de norm lijkt te zijn. veel ouders lijken hun kinderen meer vrijheid te geven op het gebied van telefoons en sociale media. 

 

foucault:  aanpassen aan structuur. de rest heeft wel een telefoon. dus de dochter merkt dat zij afwijkt van de norm. vanuit het symbolisch interactionisme is er onderhandeld dat zij een telefoon krijgt als ze naar de middelbare gaat

Recht/Agogiek

Mijn casus gaat over ouders die niet weten hoe ze om moeten gaan met de opvoeding van hun 10 jarige dochter in het digitale tijdperk. Hierover heb ik dan ook gesprekken gevoerd met de ouders. Hieruit kwam naar voren dat de ouders het niet goed vonden dat hun dochter op vroege leeftijd al bloot gesteld werd aan digitale media. Hierbij hebben ze regels gesteld om te voorkomen dat hun dochter sociale media zoals bijvoorbeeld facebook of whatsapp gebruikt.

 

wat ik hieruit heb kunnen koppelen is:

moraliteit: de ouders vinden moraliteit belangrijk. zij proberen het kind dan ook bij te brengen dat er naast het kind ook nog een samenleving is die dingen nodig heeft/ verwacht (algemeen belang)

 

opvoed stijl is autoritair maar soms word er ook over dingen overlegd en lijkt de stijl meer autoritatief

 

rechten van het kind: het kind maakt momenteel gebruik van het recht op onderwijs. de ouders proberen het kind ook aan te leren dat het niet mag discrimineren omdat zij veel waarden hechten aan het recht van bescherming tegen discriminatie. verder heeft het kind een dak boven haar hoofd liefde en voeding. dit sluit weer aan bij het recht voeding en huisvesting.

 

vanuit het opvoeden word er bij het kind mee gekeken wat zij aan het doen is als zij aan de computer zit of tv aan het kijken is. de ouders willen het gebruik van deze mediums dan ook laag en beperkt houden. dit kan een inbraak zijn op het recht dat het kind heeft op privacy.

 

opvoeding van omgeving

Politicologie/Agogiek

Mijn casus gaat over ouders die niet weten hoe ze om moeten gaan met de opvoeding van hun 10 jarige dochter in het digitale tijdperk. Hierover heb ik dan ook gesprekken gevoerd met de ouders. Hieruit kwam naar voren dat de ouders het niet goed vonden dat hun dochter op vroege leeftijd al bloot gesteld werd aan digitale media. Hierbij hebben ze regels gesteld om te voorkomen dat hun dochter sociale media zoals bijvoorbeeld facebook of whatsapp gebruikt.

 

wat ik hieruit heb kunnen koppelen is:

normen en waarden: de normen en waarden binnen het huis neigen nog al naar de linkse progressieve stroming waarbij verandering goed gevonden word.

dit sluit weer niet aan bij de iets meer conservatieve en autoritaire opvoeding die het kind krijgt. toch word er soms ook met het kind overlegd/ onderhandeld over dingen.

 

het kind word opgevoed in de notie dat iedereen van de zelfde vrijheid en gelijkheid moet kunnen genieten in ons land. hiermee spelen de ouders weer in op het volgende:

 

collectief/individu: het kind word opgevoed met het idee 'je moet het zelf doen/waarmaken'. de ouders willen het kind dan ook zelfstandig, zelfverzekerd en zelfredzaam opvoeden. hiernaast word er ook aan het kind verteld dat het niet alleen op de wereld is en ook aan de groep/ het algemeen belang moet denken.

sociologie/psychologie

Mijn casus gaat over ouders die niet weten hoe ze om moeten gaan met de opvoeding van hun 10 jarige dochter in het digitale tijdperk. Hierover heb ik dan ook gesprekken gevoerd met de ouders. Hieruit kwam naar voren dat de ouders het niet goed vonden dat hun dochter op vroege leeftijd al bloot gesteld werd aan digitale media. Hierbij hebben ze regels gesteld om te voorkomen dat hun dochter sociale media zoals bijvoorbeeld facebook of whatsapp gebruikt.

 

wat ik aan mijn casus heb kunnen koppelen is:

normen en waarden: de normen en waarden van het gezin zijn strikt maar toch ook progressief. de ouders vinden dan ook dat je eerst persoonlijke sociale interactie moet leren voordat je sociaal en verantwoord om kan gaan met social media. zij hebben dan ook hun eigen morele/ sociale normen. dit word als de ouders dan ook als doel en waarde rationeel handelen.

 

materealisme (marx):het is niet het bewustzijn die hun zijn bepaald het is de omgeving die hun bewustzijn bepaald. dit is ook toe te passen op de opvoeding omdat het kind in de omgeving ziet dat iedereen een telefoon heeft of meer mag met betrekking tot internet/ social media. hierdoor gaat het kind het als normaal zien/ ervaren dat iedereen een telefoon heeft.

 

model leren: doordat haar ouders en andere in de directe omgeving allemaal een telefoon/computer hebben en hier vaak mee bezig zijn neemt het kind hier ook dingen van over ge gaat dit normaler vinden.

 

socialisatie: het kind krijgt veel van thuis mee maar komt natuurlijk ook op school en bij vrienden/vriendinnen in aanraking met andere normen, waarden en regels. hieruit heeft zij al opgemaakt dat de meeste kinderen meer vrijheid hebben op het gebied van telefoons computers en sociale media.

 

omgeving: door dingen uit haar directe omgeving op te merken heeft het kind al het idee dat zij hierdoor devieerde van de rest. hierdoor heeft ze hierover met haar ouders gesproken en deze hebben beloofd dat ze een telefoon krijgt als ze naar de middelbare gaat.

Psychologie/Acgogiek

Mijn casus gaat over ouders die niet weten hoe ze om moeten gaan met de opvoeding van hun 10 jarige dochter in het digitale tijdperk. Hierover heb ik dan ook gesprekken gevoerd met de ouders. Hieruit kwam naar voren dat de ouders het niet goed vonden dat hun dochter op vroege leeftijd al bloot gesteld werd aan digitale media. Hierbij hebben ze regels gesteld om te voorkomen dat hun dochter sociale media zoals bijvoorbeeld facebook of whatsapp gebruikt.

 

wat ik hier aan heb kunnen koppelen is:

de ouders proberen het kind op te voeden met een autoritarire opoedstijl eerst huiswerk en dan tv, computer enz. er word ook toezicht gehouden op wat ze op de tv kijkt en wat ze op de computer doet.

de ouders hebben altijd geprobeerd hun dochter zo op te voeden dat ze wijnig gebruik maakt van computer, tv of mobiele apparaten. echter lukt dit niet helemaal. beide ouders hebben een laptop en een telefoon en maken hier vaak gebruik van. het kind wil dit ook graag. mede door het gebruik van de ouders en anderen om haar heen begint het kind door middel van model leren het steeds normaler te vinden dat zijn de voorgenoemde apparaten wel mag gebruiken.

ericson zegd dat het kind in de schoolkind fase zit. hierin is het dan ook de opgave vleit vs minderwaardigheid. de ouders vinden het dan ook belangrijk dat het kind op school haar best doet en haar huiswerk maakt voordat zij wat leuks mag gaan doen. (vaak in de vorm van computeren of tv kijken)

 

als het kind straf krijgt word er negatief gestraft. dit word dan gedaan door de ontzegging van tv kijken of computeren.

werkveld

Er speelt veel in het social work werkveld.

micro: de ouders hebben een eigen visie op het opvoeden van hun kind. hierbij willen zij hun kind zo min mogelijk  laten beinvloeden door digital/sociale media. zij zijn dan ook in de veronderstelling dat digitale/sociale media de ontwikkeling van het kind niet ten goede komt.

 

meso: het kind gaat in de buurt naar school. de kinderen op school en van de vrindjes/vriendinetjes van het kind hebben telefoons, computers en spel computers en of worden in het gebruik hiervan vrijer gelaten. vriendjes/vriendinetjes en klasgenoten wonen veelal in de buurt hier gaat ze dan soms ook heen en ervaart hier dan ook de vrijheid die de andere kinderen hierin hebben.

 

macro: op plekken zoals bijvoorbeeld op scholen word steeds meer met computers en tablets gewerkt. dit gebeurd landelijk en het werken met deze technologie word langsaamerhand in onze cultuur/gebruiken vastgezet.

 

opvoeden in het publike domein:

in het publike domein word het moeilijker om het kind op te voeden zonder digitale apparaten of sociale media. dit komt omdat dit tegenwoordig overal is en zelfs scholen hier les over geven.

taak van de social worker:

voorlichting, infor en trends.

-> op schoolen, jongeren werk en persoonlijk.

 

- opvoeding en verslaving

- lessen en voorlichting

- online benadering

- gedeeltelijk onduidelijk

visie

geinformeerd naar context naar micro niveau kunnen vertalen. macro ewijk michel de winter en opvoeden in de 21e eeuw

 

er speeld veel in het werkveld.

 

er zijn veel plekken waar spanning zit onderling. zelf heb ik vaak gehoord dat mensen niet blij zijn met slecht/ongetrainde vrijwilligers. specialisten zijn ook vaak niet blij met mensen die in bredere zin werken.

 

jongeren zien op social media 'dikke bakken veel geld wijnig doen'

 

jongeren werker. bruggen bouwen en mensen eroverheen helpen.

 

wat vinden wij als samenleving ervan -> uitgangspunt visie tafel

collectivisme vs individualisme

profesionalisering vs participatie

holistiche kijk

publike mening/eigen mening

cannon social work

 

visie is geschreven vanuit macro (beleid/ministerie) en pedagogische civil society.

 

zie blok (aantekeningen)